Roskilde Østre Rotary Klub

Klubben er en del af verdensorganisationen Rotary International, som er stiftet 23. februar 1905 i Chicago USA af advokat Paul Harris.
Roskilde Østre Rotary klub er stiftet 1. juni 1963, og kunne således fejre 50 års fødselsdag i 2013.
Rotary International har ca. 1,2 millioner medlemmer fordelt på mere end 32.000 klubber i mere end 200 lande.
I Danmark er der ca. 12.000 medlemmer fordelt på 280 klubber. Klubberne er inddelt i 5 distrikter, og vi er en del af Distrikt 1480 som spænder fra Nykøbing Sjælland i nord til Rødby Havn i syd, fra Store Heddinge i øst til Kalundborg i vest. I alt 48 klubber samt en e-klub med i alt ca. 1.900 medlemmer. Roskilde Østre Rotary Klub er en af fire Rotaryklubber i Roskilde kommune. Vi er ca. 30 medlemmer som mødes hver onsdag kl. 18:00.

Møderne

De fleste af vores møder afholdes i lokaler hos behandlingstilbudet Dankbar i Trekroner, hvor vi indleder mødet med en sang, hvorefter vi giver ordet til dagens foredragsholder. Foredragene er af meget forskellig karakter med fordragsholdere som f.eks. Naser Khader og Kaare R. Skou. Mangfoldigheden har fået nogen til at kalde Rotary for "Verdens største universitet".
Efter foredraget serveres der en varm ret og der er tid til løs snak og kammeratlig samvær.
Et antal gange om året er vi på virksomhedsbesøg, og har besøgt bl.a. Broncestøberiet Peter Jensen ApS, Musicon, RISØ, Ragnarock, GetSpirits Distillery, og ROCKWOOL's globale hovedkontor i Hedehusene.
Et Rotarymøde varer altid 1½ time, og vi lægger vægt på at holde tidsplanen i begge ender.
Ægtefæller og ledsagere er velkomne som gæster til møderne, og flere gange om året er der begivenheder hvor ægtefæller og ledsagere er specielt indbudte. Vi opfordrer desuden medlemmerne til fra tid til anden at invitere en gæst, for på den måde at sikre en god medlemstilgang.

Vi er ikke en loge

Rotary er ikke en loge, men tværtimod verdens næststørste humanitære organisation efter Røde Kors, og vi støtter sociale projekter både internationalt, nationalt og lokalt.

Hvad er udbyttet ved at være medlem af Roskilde Østre Rotary Klub?

• Der er kun et eller få medlemmer med samme branchemæssige baggrund. Det betyder at du vil få kontakt med mange andre fra forskellige professioner, og dermed indblik i andre erhvervsgrene end din egen
  • Du sidder til bords med forskellige medlemmer hver gang, og får dermed indblik i andres hverdag, og de i din.
  • Du får en betydelig udvidelse af dit netværk. Ikke blot i klubben, men også i andre klubber i Danmark og internationalt.
  • Du får gennem interne og eksterne foredragsholdere indblik i mange erhvervs- og samfundsforhold.
  • Du får gennem virksomhedsbesøg indblik i mange andre erhvervsgrene, inden for såvel det private som det offentlige.
  • Du vil blive budt velkommen som gæst i andre Rotaryklubber overalt i verden.
  • Du får gennem ungdomsudvekslingen mulighed for at få kendskab til andres vilkår i mange andre lande. Vi sender hvert år unge ud fra vort nærmiljø, og modtager det samme antal unge udefra, som er hos vore værtsfamilier et helt år.
  • Du får gennem vore støtteprojekter mulighed for at være med til at hjælpe andre der har behov for vores hjælp.

Vil du vide mere?

Måske er et medlemskab noget for dig. Det kan du overbevise dig om ved at deltage som gæst ved et antal møder.
Ring til vores præsident Lotte Eghøj, tlf. 5362 3117, eller send en e-mail til: roerk@outlook.dk og vi vil kontakte dig for nærmere aftale.
Du kan altid slå op i klubbens mødekalender her: https://www.rotary.dk/clubs/roskilde-ostre og se de kommende foredrag.
Og på Facebook kan du følge med i nogle af vores aktiviteter her: https://www.facebook.com/Roskilde-Østre-Rotary-Klub-261375893885105/